Pomoć na cesti 098 339 987 (0-24) • (+385 1) 1987 • Stanje na cestama 072 777 777 • Služba za korisnike 0800 9987     facebook stranica youtube kanal

Opasnosti vrebaju sa svih strana

Novosti

Opasnosti vrebaju sa svih strana

Hrvatski autoklub predstavio je rezultate istraživanja EuroRAP projekta provedenog 2016., uključujući predstavljanje nove karte rizika, snimku stanja 474 km državnih i lokalnih cesta u tri županije te rezultata za državnu cestu Sisak – Velika Gorica. Na konferenciji rezultate su predstavili mr.sc. Krešimir Viduka iz Hrvatskog autokluba i dr.sc. Marko Ševrović s Fakulteta prometnih znanosti.

EuroRAP.jpg

Mr.sc. Krešimir Viduka podsjetio je uvodno na sve dosadašnje aktivnosti EuroRAP projekta koje su do sada poduzete u Hrvatskoj. Karta rizika obuhvaća kartografski prikaz rizika od nastanka prometne nesreće utvrđenog na temelju broja prometnih nesreća u odnosu na broj ostvarenih kilometara vožnje koji prijeđu vozila. Prikaz je uključio prosječne i individualne razine rizika od nastanka nesreća sa smrtnim i teškim posljedicama na mreži autocesta i glavnih državnih cesta u Republici Hrvatskoj u razdoblju od 2011. do 2015. Prema riječima dr. Ševrovića, na karti rizika 5 posto dionica svrstava se u kategoriju visokog rizika (jedna zvjezdica po EuroRAP metodologiji), 10 posto dionica u kategoriju srednje-visokog rizika (dvije zvjezdice), 20 posto dionica u kategoriju srednjeg rizika (tri zvjezdice), 25 posto dionica u kategoriju nisko-srednjeg rizika (četiri zvjezdice) te 40 posto dionica u kategoriju niskog rizika (pet zvjezdica).

Nakon ceste Zagreb – Sisak (D30 i D36), o kojoj je napravljeno izvješće prošle godine, EuroRAP projekt krenuo je na jug i rezultati su loši. Promatrano je 19 dionica županijskih cesta na području Ličko-senjske, Zadarske i Šibensko-kninske županije (ŽC5126, ŽC5140, ŽC5146, ŽC6011, Ž6021, ŽC6027, ŽC6040, ŽC6042, ŽC6273, ŽC6278, ŽC6055, ŽC6056, ŽC6069, ŽC6070, ŽC6071, ŽC6086, ŽC6091, ŽC6246 i ŽC6093) ukupne duljine 369,1 km.

 

Većina pregledanih dionica županijskih cesta nalazi se u vrlo oštrom i oštrom zavoju (oko 58% pregledanih dionica), dok su umjereno oštri i lagani zavoji većih promjera te dijelovi ceste u pravcu zabilježeni na preostalih 42% pregledanih dionica.

Također, promatrano je 11 dionica lokalnih cesta na području Ličko-senjske, Zadarske i Šibensko-kninske županije (LC59029, LC59133, LC59148, LC63055, LC63056, LC63104, LC63112, LC65032, LC65047, LC65054 i LC65066) ukupne duljine 105 km. Lijeva strana promatranih dionica lokalnih cesta (strana vozača) adekvatno je zaštićena postojećim metalnim zaštitnim odbojnim ogradama na samo oko 1% pregledane trase ceste. Desna strana promatranih dionica lokalnih cesta adekvatno je zaštićena postojećim metalnim zaštitnim odbojnim ogradama na samo oko 5% pregledane trase ceste.

zadar

Rezultati su iskazani za vozače i putnike u osobnim automobilima i motocikliste te na dijelu dionica i za pješake i bicikliste. Za vozače i putnike u osobnim automobilima u Ličko-senjskoj županiji ukupno je čak 98,9 posto odabranih dionica županijskih i lokalnih cesta ocijenjeno sa jednom ili dvije zvjezdice. U Zadarskoj županiji takva je ocjena za 77,5 posto dionica odabranih županijskih i lokalnih cesta a na cestama Šibenske županije koje su uključene u testiranje, za 75,3 posto.

Osnovni uzroci smanjenja ocjena su nezaštićeni opasni završni elementi odbojnih ograda, nezaštićeni rasvjetni stupovi i stupovi vertikalne prometne signalizacije, opasni visoki nasipi, opasni odvodni kanali, opasni čvrsti elementi uslijed čega imamo ceste koje ne opraštaju pogreške vozačima, kazao je dr. Ševrović.

sibenik

Procijenjeni troškovi nadogradnje i rekonstrukcije promatranih dionica županijskih i lokalnih cesta na području Ličko-senjske, Zadarske i Šibensko-kninske županije iznose 42,7 milijuna kuna. Ako se provedu definirane protumjere nadogradnje i rekonstrukcije promatrane cestovne mreže, predviđeno je da će se tijekom 20 godina na promatranim dionicama županijskih i lokalnih cesta spriječiti 359 prometnih nesreća sa smrtnim posljedicama i teškim ozljedama sa ukupno šest puta većim materijalnim gubicima i štetama u odnosu na moguće ulaganje.

“Nisu uvijek samo ceste krive, moramo imati i vozače s 5 zvjezdica u vozilima s 5 zvjezdica”, izjavio je dr.sc. Marko Ševrović.

Hrvatski autoklub kao nositelj EuroRAP licence ovlastio je stručni tim s Fakulteta prometnih znanosti za provođenje ovoga projekta, a zajedno s Nacionalnim programom sigurnosti cestovnog prometa ga i financira

Na predstavljanju se govorilo i o izvješću za cestu Zagreb – Sisak. Tim s Fakulteta prometnih znanosti obradio je državnu cestu D30 (istočna velikogorička obilaznica) i državnu cestu D36: dionicu od Žažine (raskrižje s državnom cestom D30). Nakon provedene video inspekcije pojedine dionice ocijenjene su zvjezdicama te su izdane preporuke za poboljšanje cestovne infrastrukture.

Prva kategorija vozača i putnika u osobnim vozilima: čak 21,2 km dužine navedenih prometnica (ukupno 58,6 km) ima ocjenu dvije zvjezdice, a 2,2 km svega jednu zvjezdicu. To je ukupno 40 posto dionica s neprolaznom ocjenom.

Motociklistima na cesti Zagreb – Sisak ne piše se dobro jer je 38,2 km dobilo ocjenu svega dvije zvjezdice, a 6,5 km jednu zvjezdicu – što je 76 posto loše ocijenjenih dionica. Pješaci i biciklisti ne bi trebali zalaziti na tu cestu jer za njih uglavnom nije predviđen kvalitetan prostor (84 i 87 posto loše ocijenjenih dionica).

lika

Ova analiza je ustanovila niz potencijalno opasnih mjesta, a kao najčešći loše osmišljeni i provedeni dijelovi prometne mreže navedeni su nezaštićeni stupovi vertikalne prometne signalizacije ili rasvjetnih tijela, nezaštićeni opasni završni elementi odbojnih ograda, opasni visoki napisi te opasni odvodni kanali s betonskim prijelazima uz cestu. Od skretanja za Mraclin pa gotovo do Siska uz cestu se protežu kanali, koji su mjestimice iznimno duboki, a u selima uz cestu su prelazi preko njih betonirani – što svako izlijetanje s ceste pretvara u iznimnu opasnost za vozače i putnike ili motocikliste.

Procjena EuroRAP stručnjaka je da bi u ovu dionicu trebalo uložiti 13,4 milijuna kuna kako bi ona imala sigurnosno prihvatljivih tri zvjezdice na velikoj većini mreže. Naoko, mnogo novca, ali uzme li se broj teških nesreća, poginulih i teško ozlijeđenih te golema materijalna šteta, ovo nije velik iznos. Uostalom, ova investicija jamči smanjenje broja stradalih!

Imate dodatnih pitanja?

Slobodno nam se javite na naš telefon ili putem e-maila